Make up tips needed!!

Salam...

Help!!

(saya nak tanya kat u all boleh...? in fact, kalau nak tanya pada member ofis boleh je.. tapi saya segan.. huhu) :(

Saya ada a few questions on make up... sorry if you found it to be so dumb. i guess you just have to bear with me.. haha.. :)

pic by google

Saya nak tanya a few things:

-sesudah kita cuci muka (pakai cleanser), biasanya saya bagi kering and just apply bedak compact. and i'm done! :)

First question:

tapi, the right way is : after cleanser > apply toner > apply moisturizer > ....?

adakah step selepas tu bedak compact...? atau kena apply foundation dulu...?

oh.. susah juga nak cantik, ya..? ;)

lagi satu soalan:

kalau saya yang ada oily skin, tak apa kah kalau saya pakai moisturizer tersebut..? wouldn't it be macam sticky and it produces the minyak etc....?

itu sahaja.

:) thank you so much for your help in advance!

post signature

Comments

Crazee Choc's said…
saya jenis simple make up. tapi skin care mmg tak tinggal iaitu using cleanser, toner & moisturizer. lepas tu baru letak compact powder.... pas tu blusher kalau rajin.... then lipstik. eye shadow saya cukup malas nak guna.... kalau guna pun mmg sgt natural.

tak elok pakai bedak terus kat muka....ye la.. kena la ada layer pelembap kan? tujuan pakai toner nak tutup kembali liang roma yg terbuka ketika mencuci.
Anonymous said…
has guna 3 steps system. cleanser, toner & moisturize. tp if pakai eye cream jugak, sapu eye cream sblm toner ye!
FAM said…
3-step tu wajib. cuba cari mosturizer utk oily skin. foundation tu kalau nak kasi powder tu tahan lama & as pelindung from UV.
Mummy Dasy said…
selalu 3 step tu jek... mesti cari untuk oily skin yg tu selalu tanya kat salesgirl hahaha sebab takut slh pilih
Nurhayati said…
wah bagus entry ni.. leh bantuku yang sangat tak tau pasal makeup hihih... nanti kongsi tips nye yerk.. macehhh =)
Diver Mom said…
marisa:
oho.. like that eh...? thank you.. saya biasanya pakai bedak sebab malas nak apply toner la.. moisturizer la.. huhu :( tq...

honeylanz:
oh.. itu tips nya ya..? tq!

mommy dania:
oh.. wajib ke..? hihi.. saya ingat 'terpulang'.. ahah.. anyway, foundation ya..? hmm.. harus kucuba ni.. :)

mummy dasy:
oh.. ya ka..? tq! :D

Nurhayati:
meh kita sama-sama belajar.. saya pun x tau ni.. ;)
Unknown said…
kak zu pkai yg express makeup 3in 1 maybelline.. so senang..heh heh
Zue said…
minta maaf lah
ku tak ada pengetahuan dalam bidang ni....
tak dapat nak tolong
Diver Mom said…
l@n@:
oh ya ka..? nanti saya tgk macam mana.. :) tq..

mama danial & eva:
hehe.. x pa.. nun atas tu ramai da bagi pendapat.. nanti kita boleh cuba! :D